Salte la navegación

Multimèdia:

qualsevol material que integra diversos elements textuals i audiovisuals amb una finalitat educativa.

TIPOLOGIA – CATEGORITZACIÓ

  • No interactiu

Exemple: documents, fotos, audiovisuals, etc. Pàgina que només es pot llegir

  • Interactiu: material que permet la interacció entre el material i l’usuari i permet un feedback. Bidireccional.

Exemple: tutorials, cursos en línia, bases de dades, llenguatges de programació, etc.

-Els materials formatius directius com per exemple el bloc, no ho és.

  • Proporcionen informació, explicacions conceptuals, proposen preguntes i exercicis als alumnes i corregeixen les respostes.

a)      Programes d’exercitació (pràctica d’exercicis): es limiten a proposar exercicis autocorrectius de reforç, sense proporcionar explicacions conceptuals prèvies.

L’estructura pot ser:

  • lineal: seqüència única o totalment aleatòria.
  • Ramificada: la seqüència depèn dels encerts dels usuaris.
  • Tipus entorn: proporciona eines de recerca i de procés de informació perquè construeixin la resposta a les preguntes del programa.

b)      Programa tutorials ( teoria amb exercicis): presenten uns continguts i proposen exercicis autocorrectius.

  • bases de dades:

Presenta informació, catalitzada d’una manera entenedora i fàcil. Entorn estàtic mitjançant uns criteris

  • simuladors: per participar i entendre unes situacions on l’excés és molt difícil.
  • Presenten models dinàmics interactius i els alumnes realitzes aprenentatges significatius per descobriment………….
  • Constructors o tallers creatius:

Entorns programables que faciliten uns elements simples amb els quals poden construir entorns complexos. Els alumnes es converteixen en professors de l’ordenador.

  • Programes eina:

Ens facilita la realització de certs treballs generals de tractament de la informació: escriure (word), organitzar (acces),…

Cada material didàctic multimèdia surt d’alguna teoria de la psicologia o la pedagogia.

EXEMPLES:

  • Materials formatius directius:

http://cibal.es (mates con Pipo) (CD)

http://www.micronet.es/ (playmobil interactiu)

  • Bases de dades:

Presenta una narració o una informació en un entorn estàtic com un llibre o conte.

http://www.broderbund.com

  • Simuladors

http://thesims.ea.com/us/

  • Constructors o tallers creatius:

LEGO loco  http://www.lego.com/software

3D creador de películas (CD) http://www.microsoft.com/Spain

  • Programes eina

Hot potatoes (WEB) http://web.uvic.ca/hrd/hotpot/

  • Segons la seva concepció sobre l’aprenentatge:

En els materials didàctics multimèdia podem identificar diversos plantejaments :la perspectiva conductista (B.F.Skinner), la teoria del processament de la informació (Phye), l’aprenentatge per descobriment (J. Bruner), l’aprenentatge significatiu (D. Ausubel, J. Novak), l’enfocament cognitiu (Merrill, Gagné, Solomon…), el constructivisme (J.Piaget), el soci-construcivisme (Vigotsky)

MULTIMÈDIA: FUNCIONS

  • proporciona informació: enciclopèdia, base de dades
  • entretindre: jocs, informació
  • instruir (guiar aprenentatges): tutorials, simuladors,…
  • motivar: informació, imatges, vídeos, so,…
  • avaluar: coneixements, habilitats
  • oferir entorns: creació, investigació, expressió personal, tractament de dades…
  • facilitar la comunicació: interpersonal,…
  • publicitat, imatges,…

Deja un comentario