Skip navigation

ASPECTES A CONSIDERAR EN EL DISSENY D’UN MULTIMÈDIA EDUCATIU:

Objectiu:

  • Especificació dels objectius educatius
  • Detallar les capacitats de l’alumnat que podem dinamitzar
  • Al principi pocs objectius, un cop consolidat el disseny posar més objectius.

Destinataris:

  • Edat, coneixements previs
  • Capacitats intel·lectuals. Actituds, interessos
  • Discapacitats o deficiències (NEE)

Al moment de dissenyar un programa s’ha de pensar en uns alumnes determinades que tenen unes característiques i unes necessitats concretes. Inicialment interessa: conjunt de destinataris no massa ampli, facilitant així la concreció i la coherència. Més tard, afegirem algunes opcions al programa base i així podrem ampliar el número d’usuaris.

Continguts que han de treballar els alumnes han de ser presentats per unitats didàctiques, jerarquitzades, en relació amb els destinataris i els objectius del material:

  • Aspectes més fàcils i concrets als més abstractes i complexos
  • Elements coneguts per l’alumnat als més desconeguts
  • De les presentacions globals i sintètiques a les més analítiques
  • Dels aspectes que demanen habilitats generals als que demanen habilitats específiques
  • Explicant amb claredat els nivell de dificultat per a ajudar l’alumnat escollir en nivell que li interessa més

Estratègia pedagògica:

Hem d’establir una coherència entre els objectius educatius, els continguts, destinataris i les activitats proposades. Categories d’activitats: mentals i interactives.

Operacions mentals (activitats):

  • Interactiva: bidireccional entre l’usuari i el programa
  • Mental: unidireccional, reflexió sobre el contingut sense interactuar amb el material

Així doncs es determinaran:

à         Tipus d’activitats i estratègies d’ensenyament/aprenentatge: a través d’elles es realitza l’intercanvi d’informació entre l’alumnat i la màquina la qual permet que les accions de l’alumne puguin ser valorades i tractades pel programa

Es dissenyaran segons una determinada estratègia educativa i tenint en compte els objectius, els continguts, els destinataris i les operacions mentals que han de desenvolupar els alumnes. Per a definir-les caldrà decidir els següents aspectes:

NATURALESA DE LES ACTIVITATS EDUCATIVES:

Exposició d’informació, preguntes, resolució de problemes, cerca d’informació, descobriment guiat, descobriment experimental…

Dos tipus d’activitats:

  1. 1. _ Activitats senzilles:

Preguntes i exercicis que admeten la seva immediata execució i correcció. Solen respondre a un únic objectiu formatiu.

  1. 2. _Activitats complexes:

De major durada, l’execució de la qual requereixin la divisió del treball en unes fases seqüenciades; solen abastar més d’un objecti formatiu i solen admetre l’organització del treball en grup.

ANÀLISIS DE LES RESPOSTES DE L’ALUMNAT:

Una de les tasques més difícils i meticuloses dels dissenyadors, ja que ha de preveure el major nombre possible de respostes i, amés, tenir prevista una “sortida” per a respostes imprevistes.

3 tipus de tractament dels errors:

  • Segons el tipus de reforç o de correcció:
    • Correcció amb ajuda. Desprès de detectar l’error es dona la resposta, de vegades amb comentaris explicatius.
    • Correcció sense ajuda. Permet un nou intent a l’estudiant
  • Segons la valoració que faci l’error:
    • Valoració mitjançant missatges, que poden ser positius (donen ànims) o negatius (evidencien els errors)
    • Valoració mitjançant elements qualitatius: punts, trajectòries.
    • Valoració mitjançant efectes musicals i visuals: músiques, explosions
  • Segons la naturalesa de l’error

a)      Errors de coneixement: no té el tema assolit.

b)      Error de comprensió: no ha entès bé el que se li pregunta però te el coneixement

c)      Errors d’anàlisi

d)     Errors de procediment

e)      Errors d’execució

Cada tipus d’error requerirà un tractament contextualitzat i diferenciat.

ESTRUCTURA : Escenari, elements relacionats amb el contingut, interrelacions entre ells.

DURADA : Convé que sigui ajustable als destinataris i que no excedeixi de la capacitat d’atenció dels destinataris. Una successió d’etapes curtes, amb objectius i continguts ben definits, fa que la tasca sigui més amable.

METÀFORES DE L’ENTORN AUDIOVISUAL:

  1. Metàfora: descripció, comparació amb altres paraules. Moodle / aula virtual
  • primer disseny de les pantalles:

s’acostuma a fer sobre el paper o bé en suport magnètic mitjançant un editor gràfic.

Inclourà exemples de les pantalles dels diferents mòduls del programa.

Al dissenyar les pantalles es determinaran ZONES que realitzaran….

  • Zona de comentaris: finestra o línies on el programa comenta les actuacions dels alumnes.
  • Zona d’ordres: on pots anar, que pots fer,….
  • Caixa d’eines: funció complementaria de la zona d’ordres i facilita eines perquè els alumnes processin amb una certa llibertat la informació que apareix en les activitats
  • Zona de treball: activitats. Ocupa la major part de la pantalla
  • ús del teclat i del ratolí: ha de resultar fàcil d’usar i agradable per l’alumne. Estructura senzilla…..

INTEGRACIÓ CURRICULAR (pla d’estudis) ha de ser aplicable a la nostra feina.

Tenint en compte les característiques dels seus alumnes i els objectius curriculars del programa s’analitzaran:

  • contextos d’utilització
  • formes d’organització segons el tipus d’aula i els ordinadors disponibles
  • moments idonis per a la seva utilització
  • el paper dels alumnes i del professor durant les sessions de treball amb el programa
  • tasques que s’han de realitzar abans de la utilització del programa, durant la seva utilització i després de la sessió.

DOCUMENTACIÓ DE SUPORT: instruccions.

Esquema amb una primera aproximació al format i al contingut de la documentació que acompanyarà al programa.

  1. fitxa resum
  2. manual d’usuari
  3. guia didàctica
  4. tutorial
Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: